Mijają czasy, kiedy usuwanie wgnieceń w karoserii pojazdów kończyło się wizytą u blacharza i lakiernika. Choćby było to nawet bardzo starannie wykonane, to zawsze obniżało wartość pojazdu. Rewolucją na rynku jest usługa metoda PDR, która pozwala usunąć wgniecenie bez konieczności lakierowania. Pozwala to zachować wartość rynkową pojazdu, ponieważ nie jest konieczne lakierowanie. Co więcej, uszkodzenia przestają być dostrzegalne. Przedstawiamy, dlaczego metoda PDR posiada aż tak dużą przewagę nad tradycyjnym sposobem.
W Polsce ta nowa technika nie jest jeszcze powszechnie stosowana. Bywa w szczególności wykorzystywana w przypadku, gdy pojazd jest uszkodzony na skutek gradobicia, kolizji drogowej lub na skutek aktu wandalizmu. Wówczas do usunięcia wgnieceń można wykorzystać jedną z dwóch dostępnych metod:
Metoda PDR cechuje się posiadaniem bardzo wysokiej skuteczności. Może ona być także wykorzystywana w przypadku pojazdów posiadających aluminiową karoserię. Jest to ogromna rewolucja, ponieważ aluminium charakteryzuje się posiadaniem o mniejszą podatnością na powstawanie odkształceń, dlatego wyprostowanie nierówności pochłaniało o wiele więcej wysiłku.
Istotne jest, że metoda PDR umożliwia uniknięcie konieczności nałożenia nowych powłok lakierniczych. W konsekwencji po uszkodzeniach nadal zachowuje się oryginalny lakier, czyli zmiany nie będą dostrzegalne przez żaden czujnik. Zastosowanie tej techniki umożliwia zachowanie wartości rynkowej.
Z kolei tradycyjny sposób usunięcia wgnieceń pochłania mnóstwo czasu. Zazwyczaj trwa kilka dni. Istotne jest, że PDR to usługa trwająca tylko kilka godzin. Drobny efekt może być usunięty już w pół godziny przez doświadczoną osobę. Oczywiście, odnosi się to do przypadku zlokalizowanego w łatwo dostępnym miejscu i o niedużych rozmiarów. Skomplikowane przypadki zajmują raptem kilka godzin, co jest nawet nieporównywalne z metodą tradycyjną, gdzie zachodzi konieczność szpachlowania i lakierowania.
Istotne jest, że koszty obydwóch usług nie są nawet porównywalne, w każdym przypadku tańsze jest zastosowanie techniki PDR. Średnia cena usług może różnić się nawet o 60%.
Szereg korzyści sprawia, że niemal każdy chciałby skorzystać z tego innowacyjnego rozwiązania. Istnieją jednak przeciwwskazania do zastosowania.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania nie może odbyć się w sytuacji, gdy powstały punktowe odpryski powłoki lakierniczej. Co więcej nie można jej także zastosować w miejscach wcześniej naprawianych w zakładzie blacharskim. Trudności w przeprowadzeniu występują, gdy pojazd posiada więcej niż 6 lat, ponieważ obniżona jest jego elastyczność a na strukturze pojawiają się pory.
Istotne jest, aby wybierać zakład posiadający wiedzę i doświadczenie w tym temacie. Całość wymaga sporej precyzji, dlatego warto powierzyć pojazd tylko specjaliście.